kelik-kelik

Sabtu, 15 November 2008

Sajak Kematian -edit

huhu cite nih da agak lama da..suhaimi da tulis pasal cite nih, kat forum IPGMC pun ada thread pasal nih..kat cari pun ada..tp dulu masa exam, ada seorang kawan tanya pendapat aku pasal isu nih..yang tanya pun macam kita jugak iaitu bakal guru yang bezanya dia amik kat UTM & tak dapat amik biasiswa KPM (KH tak ditawarkan biasiswa) aku pun masa tu sibuk kan...nak exam hehe jadi aku kata aku reply kat blog je la bila da habis exam nanti.dalam banyak-banyak cerita, cerita pasal cikgu, sekolah, murid dan alam belajar jugak lah boleh menarik hits kat media massa.

Dalam isu nih, kebanyakan ibu-bapa memang setuju dengan penayangan video nih disekolah. Sebabnya ia baik dan boleh memberi manafaat la di waktu senggang sekolah selepas tamat peperiksaan akhir taun.

Mengikut Jean Piaget, umur kanak-kanak dari 7-11 tahun termasuk dibawah tahap operasi konkrit. Dalam tahap ini kanak-kanak sudah boleh berfikir mana yang baik mana yang buruk (mumaiyiz kan?) pada tahap ini juga kanak-kanak mempunyai perasaan ingin tahu yang tinggi. Mereka nak tahu macam mana laut berwarna biru, macam mana KLCC orang buat, macam-macam la. Dan ditahap ini mereka belum lagi boleh memahami atau menaakul konsep-konsep bersifat abstrak seperti konsep kenegaraan, ketuhanan, makna hidup dan sebagainya. Jadi kalau kita kait balik dengan video nih, ustaz, ustazah atau cikgu nih cuba untuk menunjukkan bagaimana seksa kubur kepada murid-murid dalam bentuk video. Ya, mengikut piaget mereka tak faham mengenai konsep keagamaan ini tapi itu dalam bentuk abstrak.. mengikut pemahaman aku la, video ini sendiri da boleh menyedarkan akan beratnya seksaan dalam kubur berbanding dengan sekadar penceritaan atau sekadar membaca.

Selain itu, bak kata suhaimi dan kebanyakan forummers mereka memilih untuk menyokong tindakan ini berdasarkan keadaan semasa sekarang. Sekarang ni ada pelbagai jenis drama bersiri hantu, filem, animasi, games dll. Kanak-kanak da memang terdedah kepada benda-benda yang lebih menyeramkan. Memang diakui seseorang itu berbeza-beza tahapdan yang terakhir ialah mengikut keterangan sorang forummer, video ni bukan ditayangkan secara terus menurus kepada murid sebaliknya ada penerangan berperingkat-peringkat. Video ni dimainkan kemudian jeda dan cikgu terangkan, kemudian main balik n cikgu terang lagi. Kalau betul apa yg forumer ni cakap, ia bukannya seperti yang aku sangka iaitu cikgu pasang, budak tengok dan kemudian balik. Sebaliknya video nih digunakan dalam sesi interaksi la walaupun bukan secara formal.yang jadi masalah mungkin budak tu betul-betul lemah semangat kot, terbawa-bawa sampai ke rumah & ibu bapa dia mungkin tak bleh nak handle dan terangkan.

Lagi pun, ibu bapa zaman sekarang sangat pandai bab2 psikologi, undang-undang salah skit je abislah dibambu cikgu.okeh itu je la..nak balik nih..nak kemas..aku pun selalu leka dan lalai gak..kalau salah tolong betulkan, saya memang budak baru belajar..apa yang saya tulis dari apa saya rasa, dari apa yang saya baca..

aku edit..da taip penuh tapi masa post dia kuar separuh jer..maksud tak sampai..

3 ulasan:

tikazack berkata...

bg aku..
tak salah nk cite pasal alam akhirat ni kat bebudak kot..
even adek aku sendirik lagi advance dlm segala hal sbb nengok la abg kakak dia sume da besar..
so pemikiran dia pon jadik matang..
even cekgu2 dia kat skola pon kagum ngan pemikiran dia..
aku pn kagum..wakakaka

alaa x salah laa...
cume mak bapak je takut2..
pesal pe nk takot klo mende 2 mmg bek?
even mak ayah pon latih anak2 dia supaya taat pada agama sendirik..
setakat nk tunjuk pd bebudak gambaran alam akhirat..
[klo betul laa nk berikan gambaran..]
xpe la kot..
budak2 lg nk taw..
adek aku pon asek la dok tny aku pahle tu ape, dosa 2 ape, syurga 2 camne, <--suci lagi pikiran dia..
so patut da didedahkan..

my 2cent

Sang Ceritera berkata...

hm.
pada pendapat aku pulak.
memang patut budak-budak sekolah
diberi penayangan video ni. sebab
video lebih nampak dan jelas berbanding ngan penceritaan melalui mulut dan pembacaan.

Tanpa Nama berkata...

kena mention ke "tak dapat amik biasiswa KPM "?