kelik-kelik

Isnin, 24 November 2008

Temerloh Suatu Pengenalan

Temerloh, ada apa dengan daerah nih...haha mc d pun x da..starbuck pun x da..takat secret apa barang [getus hati sang pemuda kay ell] bukan aku ek..sekadar fiksyen je nih

Mengikut satu versi , nama temerloh asalnya dari perkataan mereloh yang bermaksud tidor. Dalam satu penggembaraan (ala-ala LOTR) seorang pengembara Bugis telah ternampak seorang sakai @ orang asli @ rakyat panggilan orang pahang telah tertidur di bawah sepohon pokok dan di tepi sungai Pahang. Maka orang bugis itu bertanya kat orang asli tu apa yang dia buat, dia pun cakap la dia termereloh (tertidor). Dari situ la datangnya nama temerloh. Cerita ni tak dapat dipastikan kebenaran, ada sikit persamaan dengan cerita nama Sydney iaitu melibatkan penggembara dan orang asli.

Daerah ini terletak di tengah-tengah negeri Pahang the great yang aman makmur =) dikatakan terletak kira-kira 163 kaki dari paras laut. Selalu ditenggelami banjir pada musim tengkujuh. Berkedudukan 3°27'U dan 102°26'T diatas peta. Memiliki sebuah bandar iaitu bandar Temerloh sendiri serta beberapa lagi buah pekan. Dikenali sebagai Bandar Ikan Patin oleh Majlis Perbandaran Temerloh.

Tiada ulasan: