kelik-kelik

Rabu, 14 Disember 2011

Kongsi Gelap : Serba Sedikit



Sijil Merangkap Bukti Keahlian Kongsi Gelap Ghee Hin (Malaysia)

setelah lama dijanjikan, sebuah entri tentang kongsi gelap dizahirkan.

1. Kongsi gelap/ triad berasal daripada tanah besar China. Secara literalnya, apabila berbicara tentang Kongsi memang tak dapat lari daripada menyebut China.

2. Kongsi gelap bermula sebagai satu kumpulan yang ingin menentang maharaja jahat di China. Teknikalnya, mereka adalah pemberontak.

3. Mereka telah bersumpah di hadapan patung dewa dan di dalam tokong dengan upacara ritual yang di ikuti sehingga sekarang.

4. Lama-kelamaan perkumpulan orang ini telah menjadi kuat dan berkuasa. Matlamat mereka bukan lagi untuk menumbangkan maharaja, tetapi berkuasa dari segala aspek. Jahat mereka lebih kurang maharaja jahat juga. (cuba tengok cerita Jackie Chan "Harajuku Incident")

5. Di Malaysia, Kongsi gelap telah wujud sejak mula lagi sebaik sahaja orang cina mula menetap di Malaya beramai-ramai. Matlamat mereka baik, untuk melindungi kepentingan orang cina dari ancaman. Mungkin mereka tak tau orang melayu memang cukup baik.

6. Bila bermulanya tarikh sebenar tidak diketahui, tetapi Perang Larut telah membuktikan akan kewujudan kongsi gelap di Malaya. Ghee Hin dan Hai San nama dua kongsi tersebut, yang masing-masing memiliki sokongan dari orang-orang besar Perak ketika itu.

7. Munsyi Abdullah ada menulis secara terperinci mengenai acara angkat sumpah kumpulan kongsi gelap di Singapura. Dia dipercayai satu-satunya orang Melayu/ Islam yang dapat menonton acara sulit tersebut pada ketika itu.

8. Seperti Mafia dan Yakuza..Kongsi gelap juga merupakan golongan yang percaya kepada agama tetapi banyak melakukan perkara yang dilarang agama. Upacara angkat sumpah dilakukan dengan menggunakan patung dewa dewi dan upacara agama.

9. Orang Melayu juga ada berpersatuan seperti ini, mengikut buku Kongsi Gelap Melayu di Negeri Utara Pantai Barat Semenanjung Malaysia pada satu ketika dahulu wujud dua kumpulan kongsi melayu yang kuat.

10. Kumpulan tersebut ialah Bendera Putih dan Bendera Merah. Kumpulan ini banyak terlibat dalam aktiviti kemasyarakatan dan keagamaan. Dan ini bukan tahun 1999, tetapi tahun 1830 an.

11. Dan pada satu ketika, mereka bertikam lidah melalui 'boria'. yer boria..boria digunakan sebagai medium kumpulan ini berpantun seloka sambil memuji kumpulan masing-masing.



abang long dil, peberet nih

P/S: Menjadi ahli kongsi gelap adalah satu kesalahan jenayah. Sekiranya anda didapati membahayakan ketenteraman awam, anda boleh dikenakan tahanan di bawah Ordinan Darurat. 

6 ulasan:

SangKunang berkata...

shark kategori mana??? jai??

http://7penyamunbukit7.blogspot.com/

kudabesi berkata...

shark samseng tai kucin haha

Tanpa Nama berkata...

harajuku ke...shinjuku bro???

Tanpa Nama berkata...

Kuntek...!

Tanpa Nama berkata...

Engkau lh yg 1 sayangku tiada duanya,biar jadi hamparan kasih ku pada mu..tanpa mu siapa lh aku.........

Unknown berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.