kelik-kelik

Jumaat, 1 Oktober 2010

Kolonel Jihad: Preview


" Bahawa kamu,...............telah bersubahat membawa masuk secara berperingkat seramai lebih 10 anggota Al-Qaeda terdiri dari warganegara Arab Saudi, Pakistan dan Afghanistan untuk mendapatkan rawatan di beberapa hospital dan pusat perubatan dengan tujuan untuk meneruskan perjuangan perang jihad .....

dan “.............telah mengendalikan latihan ala ketenteraan secara sulit kepada 6 ketua kem tentera Arakan Rohingya National Organisation berasal dari Myanmar bagi menyemai dan menanam semangat jihad....”

dan “............telah mengadakan satu perjumpaan sulit untuk memberi latihan ketenteraan kepada sebuah negara militan dari negara jiran yang ada hubungan dengan kumpulan Al-Qaeda ......”

dan “.............bersama-sama dengan seorang rakyat Indonesia yangdikenali telah mengadakan latihan ketenteraan secara sulit kepada 18 militan Indonesia ......”

dan “.............telah Menjadi Penasihat kepada sebuah organisasi hadapan (Front Organisation) Jemaah Islamiah dalam cara-cara mengurus dan menjana dana kumpulan tersebut ....”


Baca Pegawai SB kepada Lt. Kol (B) Abd Manaf Kasmuri. Pertuduhan yang menyebabkan tahan tanpa bicara di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) selama hampir tiga tahun di 'Universiti' Kamunting. Bukan aku yang kata, Pusat Tahanan Kamunting tu 'Universiti' tapi orang politik cakap hehe. Graduan Politik dari 'universiti' nih dikatakan paling 'true' dalam perjuangan berbanding yang lain.

TAPI, Lt Kol Abd Manf nih bukan la seorang tokoh politik. Cuma sekadar ahli parti pembangkang selain bergiat dalam NGO Islam. Oleh itu, dia menerbitkan satu buku bagi menceritakan segalanya. Jadi aku pun beli nak baca kan.

Beliau dilahirkan di Klang, bersekolah rendah di ACS Klang. Sambung di Royal Military College, Iron River dan sambung di akademi tentera terulung di Royal Military Academy, Sandhurst. Tempat latihan bakal pegawai tentera UK dan kerabat diraja serata dunia.

Semasa di Sandhurst, dapat anugerah Pegawai Kadet Terbaik bukan dari UK. Cam tu la lebih kurang, ingat senang ke? Nak dapat hadiah kehadiran penuh masa sekolah rendah pun susah..haha

Pulang Malaysia ditauliahkan dalam RAMD, pernah menjadi OC di RMC. Dan seterusnya, dihantar bertugas ke Bosnia sebagai tentera pengaman atas permohonan sendiri. Ini disebabkan oleh keprihatinan beliau terhadap nasib orang Islam Bosnia yang disembelih sewenang-wenangnya oleh tentera Serb.

Masa di Bosnia, dia banyak membantu NGO khususnya dari Malaysia macam ABIM bagi menyampaikan bantuan. Walaupun, perkhidmatan cemerlang di sana sampai dapat pingat dari French Foreign Legion namun tetap dipanggil balik selepas berada di sana lebih 6 bulan.

Balik ke Malaysia, kena menjawab dengan pihak atasan atas beberapa tingkah laku yg dikatakan boleh mencemar nama baik pasukan semasa di Bosnia. Tingkah laku ni sebenarnya kerana keprihatinanya membantu orang bosnia dan NGO yang kadang kala tak ikut prosedur dan birokrasi. Akhirnya, terpaksa meletak jawatan dengan sukarela pada tahun 95.

Dia kembali ke Bosnia sebagai sukarelawan membantu NGO. Namun, telah dipujuk agar membantu pihak militia Islam (mujahiddin) yang terdiri daripada pelbagai bangsa untuk mempertahankan orang Islam Bosnia dan Kerajaan Bosnia. Dari situ la penglibatannya bermula. Melatih dan melaksanakan misi sehingga meraih kejayaan. Bila perang tamat, ditawarkan kerakyatan dan jawatan bagi melatih pegawai tentera Bosnia. Namun,dia menolak.

Benarkah dia terlibat dengan JI?? Bagaimana dan bila?? Apa pandangan penulis terhadap Osama Bin Laden?

Abih preview..penat taip nih hehe. Pegi beli buku nih, kira genre bukan fiksyen nih support scence kita yeah

Nama Kolonel nih masih dalam list 'terorist' FBI dan agensi lain

10 ulasan:

Seri berkata...

menarik. rasa mahu beli buku tu

green berkata...

aah.. menarik.






rasa mcm nak je cari penulis buku ni.

kudabesi berkata...

Seri,

tengok minat masing2 la..saya mmg ke arah buku2 cam tu. beli rasa x rugi langsung

green,

nak cari dia,taip je nama dia kat facebook ada la dia

Tanpa Nama berkata...

salam..
ak baru tgk buku ni kt MPH minggu lepas..
ko dh beli ke?
nk pinjam bleh?hehe..

Tanpa Nama berkata...

salam..
ak baru tgk buku ni kt MPH minggu lepas..
ko dh beli ke?
nk pinjam bleh?hehe..

thoyyibah berkata...

salam..
ak baru tgk buku ni kt MPH minggu lepas..
ko dh beli ke?
nk pinjam bleh?hehe..

kudabesi berkata...

leh je ieb..tapi kat umah

kalau aku balik nanti, aku leh bagi

Tanpa Nama berkata...

Baru balik dari mph shah alam....buku ni d katakan tidak d juai d sana .... Merata kedai buku aku g pon tarak.....

kudabesi berkata...

boleh try la dgn kolonel jihad sendiri..gugel nama tu ada blogspot dia

Unknown berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.