kelik-kelik

Sabtu, 17 Oktober 2009

Penjelasan Megat a.c.a.b terhadap imej baru



Beberapa bulan lalu masa gambar Megat amik duit royalti dalam majlis MACP, masa tu akak aku tanya apesal mamat tu pakai jubah?. ye la kan waktu tu si Megat nih amik duit royalti bukan untuk kategori nasyid bai..tp untuk kategori Lagu Inggeris Tempatan paling banyak dimainkan. Band dia pulak nama bukan calang-calang A.C.A.B, a.c.a.b ni bukan aku cinta aku benci..tidak sesekali la nama dia camtu. A.C.A.B nama yang lahir dari salah satu prinsip skinhead. Budak belajar U.K mesti tau pasal skinhead nih. Nama megat zaman glamer dulu magskin. Tapi sekitar 2002 band nih, berpecah dan betapa glamer dorang siap ada album tribute to a.c.ab. nyanyian band skin lain. Kat Malaysia nih, berapa artis ada tribute album?..
sebab berpecah banyak, tapi salah satu Megat nak pegi U.K belajar muzik kat sane. Bila balik jer dalam tahun 2005, a.c.a.b jadi The ACAB..dan kuar statement of the year kat majalah Konsert "saya bukan skinhead lagi" ucap Megat. Rambut pun dah panjang paras bahu.

Waktu sekolah dulu band nih antara yang paling glamer dalam vocabulary budak2 laki. Kalau tak percaya, pergi kat sekolah menengah, mesti banyak lagi contengan A.C.A.B kat dinding kat meja, kat kerusi..haha. A.C.A.B nih band skinhead, jadi seperti yang diketahui budaya skinhead nih memang diharamkan kat sekolah aku. Sampai satu tahap, aku rasa cikgu-cikgu sanggup lagi tengok budak rambut panjang lepas dari kolar, pakai suar yang kaki besar (suar cantona7 glemer bai, time aku form 1) dari tengok budak kepala botak, suar kaki kecik, pakai lak button @ badge gambar boots. Tapi, pada hari guru lepas gak budak-budak nih tujukan lagu where have all the bootboys gone kat cikgu disiplin. Mungkin masa tapisan senarai lagu lepas la sebab tajuk lagu tu tak direct ada kaitan ngan skinhead.

Tu kisah masa dulu. Sekarang remaja dah tak taksub ngan budaya skinhead, cikgu-cikgu sek menengah kena belajar vocab baru dorang iaitu pailang, langsi, taiko, kongsi, merah, putih, hijau, da macam jenis petrol la pulak minyak merah, minyak hijau, paling baru minyak kuning haha..budak sekarang tengah 'up' nak jadi cam Chicken, Chan Ho Nam dan rakan-rakan. Semua bajet nak jadi kongsi gelap, yakuza, ngan mafia. Pengaruh game facebook la nih haha..

Tapi sekarang antara penyanyi pujaan budak skinhead nampaknya dah berubah, tu la mastika dulu kutuk-kutuk dia secara sipi-sipi, kalau kutuk direct kena saman la. Jadi majalah nih tukar dari mag jadi mad. Sapa tau mungkin dia boleh jadi lebih baik dari yang menulis. Allah S.WT berhak memberi hidayah kepada sesiapa yang dikehendaki Nya. Semoga kita semua beroleh hidayah dan keampunan dari Allah. Semoga juga megat terus-terusan begini.

muzik ala New Wave of British Heavy Metal (nih term masa dapat ROTTW free dulu) bawaan a.c.a.b masih bergema dan dirasakan akan terus bergema di corong earphone murah ini selagi ia dirasakan relevan dengan jiwa aku. negatif? amik yang positif..muzik pop juga tidak terlepas dari yang negatif. lagu beyonce, aliff aziz tidak la sesuci mana. (ape kes letak aliff aziz haha..kamu jgn nakal, dia yg nakal kot)

p/s: nih bukan gosip artis kan? haha nak gosip artis pegi ohbayu, ohbulan..shah jadi pengomen tetap kat sane.


12 ulasan:

demang berkata...

A.C.A.B antara pengaruh awal muzik gua. sempat gua curik kase A.C.A.B pakcik gua. barang rare tu. xde dlm pasaran.

gua kurang pasi dengan statement lu new wave of british heavy metal bawaan A.C.A.B.kurang tepat bro

kudabesi berkata...

yup, tuan sojar

NWOBHM lebih tepat kpd iron maiden

A.C.A.B simply oi!..@ street music je

aku pun x tau nape aku rasa..a.c.a.b adalah skit2 nwobhm nih

p/s: vcd live n loud aku da lama ke pau ngan member2..pulangkan!!!!!!!

The Corrupted berkata...

smart ar otai post kali nie...ramai gak yg cakap megat nyer perubahan semata-mata untuk populariti...sebab diorang cuba nk masuk mainstream..tapi aku tak rasa macam tu...dier memang ikhlas nak berubah...

kudabesi berkata...

hurmm kalau dia nak berubah sebab nak glamer..aku rasa dia tak perlu, berubah pung

sebab ape? a.c.a.b nih satu jenama yang dah mantap dah..dorg dah ada 1994 lagi. band yg staraf dgn dorg klu ikut umur butterfingers,OAG

alangkan indie cam pesawat, bunkface, hujan, MUH senang2 masuk mainstream..ini plak la a.c.a.b

SangKunang berkata...

gua kenal acab pun sebab membe gua duk laen, acab, acab..
gua pening amende laa acab nih.
ingatkan band mat saleh.
rupenye org malaya jugak

Pokjak a.k.a. Aizat berkata...

first time ak dgar lagu die time ak form 4 kot hahaha.
sempoi gak la lgu die cme xmasuk ngan kawe la.

kudabesi berkata...

hehe..

cerita nih dah kuar mastika la

megat dah buang tatu dia..

dan mmg btol mastika taun 06/07 mmg buat megat marah btol ngan mastika

najihah berkata...

emmm nk tanye..mastika yg ade kua story 2 bulan bape punye ek?? yg latest dgn yg 06/07 yg ade story sal die ni.tp kalo xtaw pn xpe..sori ek.. :))

Tanpa Nama berkata...

Oi! anda tau maksud A.C.A.B...alhamdulillah megat dah berubah..aku antara yg mengenali ACAB pada zaman skinhead baru nak masuk..kenal jugak lah semua ahli ACAB..

Tanpa Nama berkata...

oi! oi!

anti siah berkata...

berubah ke syiah... wallahualam...

Unknown berkata...

Skin head 4 life..aku dgr lagu ni.zaman aku main skinhead lagi..ni cite2..zaman pakai kasut dokmad..@ kasut the marten..yg paling best skli..fight for you right...