kelik-kelik

Khamis, 6 Mei 2010

Pudu Jail


yeah..

Dalam tahun nih, negara kita telah berjaya memusnahkan sebuah lagi mercu tanda yang dibina oleh penjajah.Tahniah-tahniah.

Mercu tanda tersebut ialah pudu jail, atau penjara pudu. Sememangnya kalau dibandingkan dengan bangunan Sultan Abdul Samad, pudu jail merupakan bangunan yang tidak segemilang bangunan tersebut. Lantas, atas nama kemajuan..dikorbankan warisan tersebut.

1896-Low Yat Plaza pun tak de lagi

But, don't worry, we have a tonne of picture and urban myth surrounding this old building. more than enough for a picture in history book.

Member gua pun ada wat dokumentari pasal penjara pudu bersempena dengan tugasan beliau sebagai pelajar jurusan perfileman (gila la, ketua pengawas jadi director filem skang).

Berikut merupakan antara tahanan-tahanan yang pernah mendapat penghormatan untuk menginap di satu tempat bernama pudu jail (sesetengah menghabiskan nyawa di sana)

Senarai ini dikeluarkan oleh KLUE..sebuah majalah urban KL.

bahan kes dalam perbicaraan Mona Fendy
gua tak sanggup nak citer lebih lu baca kat sini

1) Mona Fendy

Mona Fendy atau nama sebenarnya Maznah Ismail, telah disabitkan kesalahan oleh Mahkamah Tinggi Temerloh atas pembunuhan seorang ADUN Pahang. Pembunuhan ini dikaitkan dengan unsur-unsur pembomohan dan mistik pada tahun 1993. Mangsa dibunuh dan dikerat 18 serta ditanam dan akan bangkit semula. Mona sempat 'menginap' di sini sebelum ke Penjara Wanita Kajang.

2) Botak Chin

Penjenayah 'legend' kerana dikatakan bersifat Robin Hood. pernah cuba untuk membunuh seorang pegawai polis yang selalu memburunya. ditembak enam kali, tetapi masih hidup. ditahan dibawah ISA. dihukum gantung pada tahun 1981.

p/s: Botak Chin = Boh (tiada) Tak (kerja) Chin (cina) = cina tak ada kerja..dalam Hokkien

3) Barlow & Chambers

Pengedar dadah warganegara Australia, yang cuba menyeledup 141.9 gram heroin di lapangan terbang. kerajaan Australia cuba masuk campur bagi menghalang hukuman gantung dikenakan kepada mereka, namun Dr Mahathir tak bagi. menghadapi maut di tali gantung pada tahun 1986.

p/s: insiden ini sebagai petunjuk @ panduan @ precedence kepada gomen Malaysia agar tidak masuk campur dalam hal 'keldai dadah' yang banyak berlaku sekarang di negara luar. especially yg melibatkan orang yg diketahui terlibat secara langsung.

4) Jimmy Chua

Penjenayah dari Singapura, dijatuhkan hukuman atas kesalahan membunuh konstabel polis. glamer kerana memulakan 'Pudu Jail Siege' pada tahun 1985 apabila telah menahan doktor yang bertugas di pudu jail. UTK telah bertindak tanpa menumpahkan darah apabila menggunakan rotan sebagai senjata (walaupun, jimmy and the gang ada pistol yang dirampas dari guard penjara). aku agak memang kena rotan kaw-kaw la jimmy nih ngan UTK.

5) Hindraf

Bila geng hindraf mengamuk di serata KL, beberapa orang yang ditahan telah diletakkan di sini kerana pudu jail pasca tahun 1999 berfungsi sebagai tempat tahanan polis. agak-agak Vasantarao duk sini tak?


pesanan kepada orang luar dari orang dalam

1 ulasan:

nadia yaacob berkata...

ada contoh lagi? :)