kelik-kelik

Jumaat, 2 April 2010

entri bertaraf diari jilid 4 - buku

aku semasa sekolah rendah merupakan seorang pustakawan, namun tak glamour sebab time tu sekolah aku tak pinda lagi perlembagaan untuk mengazetkan pakaian pustakawan yang ada colour dan berkasut hitam.

jadi secara lahiriah, aku seperti murid biasa..seperti kamu, mungkin?

pustakaan sekolah rendah aku merupakan bekas pustakaan yang terbaik kat dalam daerah. 'bekas' bermaksud ia tidak lagi terbaik..ruang fizikal yang semakin sempit, ruang yang gelap, di pentas bercerita menjadi habitat burung murai dan layang-layang (masa tu tak tau lagi, sarang dia mahal..kalau tau hehe)

namun koleksi buku kat sini memang terbaik juga. aku membesar dengan seleksi 80 an buku-buku perang keluaran DBP macam malam berapi di Kalabakan, Gubir dan sebagainya terdapat di sini. ada juga cerita kanak-kanak, tapi siri penyiasatan Enid Blyton aku rasa sekolah tak beli yang BM. sebab aku baca yang sepupu aku punya.

masuk sekolah menengah waktu rehat, banyak gak masa dihabiskan di library. ada astro library nih tapi jarang bukak. gajah putih sebetulnya. pilihan bacaan aku time tu Ensklopedia Pelajar terbitan syarikat ape ntah. bagus ensklopedia nih, banyak info aku dapat dari sains ke dunia muzik, ke dunia sukan ke perang dunia.

agak-agak bosan, aku bukak ensklopedia Malaysiana..nih pun bagus gak. baru aku tau, tanih kat kawasan rumah aku tu, jenis special. sesuai untuk getah dan buah-buahan. siap ada nama saintifik lagi. dalam tu gak aku mengenali the Super 25. iaitu 25 orang anak Melayu yang terpilih dalam projek percubaan Rejimen Askar Melayu oleh British. tak dilupakan gak, pilihan form 1-5 iaitu Berita Tentera Darat Malaysia. Masa taun 2000 dulu, format BTDM nih ialah bentuk akhbar tabloid, sebijik macam paper iluvislam skang. kemudian dia tukar jadi majalah. banyak citer best dalam tu termasuklah artikel pasal Insurgensi berserta gambar dari Risik.

cuma time tu tak de NILAM lagi..keh2. kalau tak sayur jer, aku pakai lencana tu. pergh nerd sial..aku seorang nerd+geek haha

so arini aku nak bagi seleksi buku-buku aku suka baca :

Politik / Autobiografi

1) Bukan Kerana Pangkat

mengisahkan biografi Tun Dr Ismail bekas Timbalan Perdana Menteri. buku yang sangat menarik dan jujur. memaparkan kisah hidup dan perjalanan TDI dari zaman remaja hingga ke puncak kuasa. buku nih pinjam kat library maktab, bok pinjam. aku baca

2) 13 Mei Sebelum Selepas

buku tulisan Tunku Abdul Rahman mengenai peristiwa berdarah negara. peristiwa 13 Mei sebenarnya adalah rentetan kepada peristiwa-peristiwa kecil sebelum itu hasil dari pergolakan politik dan unsur subversif. banyak la dalam tu, malas nak tulis. nih koleksi bok. buku 13 Mei yang Dr. Kua Kia Siong berwarna merah tu aku ada. tapi kurang berkualiti la, maklumat dia banyak berdasarkan report atau jurnal dari wartawan asing atau kedutaan asing di KL. ada agenda dia sendiri.

buku Faisal Tehrani

1) 1515
memang syok citer nih, twist kepada sejarah serangan melaka, perjuangan srikandi menentang sang penjajah. memang layak dapat HKSU.

2) 1515 H
nih cerita futuristik, sci-fi campur dengan islamik. ada serangan robot-robot. organisasi pembebasan yang global, ahli-ahli dipilih merupakan mereka yang pakar dalam bidang sains teknologi namun merupakan orang alim.

3) Tuhan Manusia
nih novel memang berat, nak baca pun letih kalau tak sedia. nama tajuk pun dah kontroversi. Tuhan Manusia membicarakan tentang gejala islam liberal yang meresap dalam masyarakat. kisah seorang pelajar sekolah agama yang tinggi tahap pemikiranya namun berdepan konflik apabila abang dia sendiri telah murtad walaupun mendapat pendidikan agama yang lengkap. ayah mereka merupakan agamawan, ini disebabkan si abang terpengaruh dengan pemikiran yang semua agama ialah sama, mengajak kepada kebaikan berpegang kepada nilai ini menyebabkan si abang tersasar.
ada kat umah novel nih.

4) Nama Beta Sultan Alaudin
nih kira novel kanak-kanak, tapi sebab best aku balun gak la. satu lagi penceritaan sejarah terhadap sultan yang malamnya menghapuskan pencuri. itu saja yang diajar dalam sejarah kita. tak kan la seorang sultan zaman kegemilangan Melaka tak punya cerita hebat? dalam novel nih banyak citer.

buku RAM

1) ADAM
nih influence member-member dorang minat baca. esp tombiruo. tapi aku sambar baca ADAM sebab dulu masa sekolah tengok novel punya cover macam menarik. sekali baca memang best la. dikatakan novel nih twist dari sebuah urban legend di Chow Kit. sapa yang pandai mesti boleh baca apa maksud ADAM dalam citer nih.

2) trilogi bagaikan puteri
perjalanan merentas dimensi melalui batin? roh? aku pun tak pasti haha, memang terbaik la buku nih. ada pasal Acheh sket,Melaka sket, Pulau Utara (fiksyen). buku yang aku baca milik akak aku, pernah jadi colleague kepada RAM.

Buku / Novel Perang, Tentera

1) Platun Harimau
buku terbitan DBP, aku ada buku nih. beli direct dari penulis dia..siap ada autograf lagi hehe. dah lama tak baca genre macam nih, biasa aku baca yang berbentuk autobiografi tentang tokoh atau peristiwa. last baca genre macam nih, masa form 1 iaitu Limpahan Darah Di Sungai Semur. merangkap buku teks komsas aku.

buku nih kategori fiksyen tetapi ceritanya berdasarkan kisah benar. berlatar belakang tahun 80 an, mengisahkan perjuangan sebuah platun khas dalam 2 Melayu. platun nih merupakan anggota yang dilatih oleh komando dan bekas PKM, sangat independent dalam sesuatu ops. tambah best lagi, bila kem platun nih di Mentakab. dan ada latar kawasan sekitar, jadi secara tak langsung boleh memvisualkan ayat dalam cerita nih.

lengkap dengan peta, kelengkapan, bahasa radio, code name dsb. tak rugi la baca kalau minat. kalau tak minat, suruh baca..boleh jiwa kacau gak. maklum la citer perang, bunuh sana..bunuh sini.



p/s: ok skang sambung balik baca buku konseling
p/p/s: suka ati la tulis panjang haha..penangan wat rph nih

5 ulasan:

SangKunang berkata...

cesss...

ulat buku sial..
dalam kamus dewan edisi 7,
ada bagitau, ulat buku bermaksud KP ataupon kaki pulon...

kuang kuang...

kudabesi berkata...

keh2..

blogger mostly mmg ulat buku haha

kaki pulon ialah mereka yang bekerja bersungguh-sungguh secara konsisten bagi mengejar matlamat duniawi.

kaki pulon sentiasa suka cerita mereka best, kalau citer tak best takut dikenali sebagai orang jahat

orang jahat=pemalas=tak dapat anugerah

SangKunang berkata...

orang jahat pula selalunya ialah orang yg suka bangun lambat dan melengah-lengahkan masa ke tempat kerja

Seri berkata...

A- aku
D- darah
A- anak
M- malaysia

kudabesi berkata...

hehe tu adam yg kat dalam novel tu

citer A.D.A.M di twist dari citer pasal prebet adam rasanya..

menentang yg berkuasa bg mendapat keadilan