kelik-kelik

Khamis, 11 Mac 2010

jenalik

Jarum jam merangkak menghampiri awal pagi, 2 Julai 2000. Guard post 304 RAW (Ifantri) dikejutkan dengan lampu pajero yang berkelip-kelip. Satu signal biasa yg digunakan oleh army.

Guard on duty, kaget..dia tak bersedia nampaknya. sudah berkain pelikat. Bukan colereng seperti mana standard biasa. Dalam samar, sekumpulan pegawai kanan TD sudah bersedia. Sempat pegawai ini memarahi guard kerana melanggar hukum tentera. Seorang dari mereka berkata ‘kalau bandit datang, macam nih?’

Misi ‘pegawai’ tersebut ialah untuk membuat pemeriksaan mengejut terhadap stor senjata kem. Bagi memastikan semua siap siaga. Walaupun insurgensi telah tamat lebih 9 tahun dulu. TD perlu sentiasa siaga.

Dibuka stor senjata, diperiksa senjata oleh pegawai-pegawai tersebut. Selesai memeriksa, kumpulan tersebut ingin pula membawa sejumlah senjata, peluru dan alat komunikasi bersama mereka. Ini bukan standard biasa, bisik hati anggota. Namun arahan pegawai tersebut, tetap dipatuhi. M-16, M-203, GPMG, Steyr AUG, LMG, bom tangan dan peluru dipunggah ke dalam perut pajero hijau dengan plet bermula “Z”. Huruf terkanan dalam alphabet, simbolik kekananan ATM dalam perkhidmatan kepada kerajaan SPB YDPA.

Kemudian, semuanya sejarah. Anggota 304 RAW sedar bahawa yang datang semalam bukan pegawai TD, sebaliknya bandit. Tipah tertipu-tertipu tipah bak kate lagu Ruffedge, tapi ini bukan mainan. Bukan cobaan tapi betul-betul.

Misi ATM dan Polis ialah untuk mengesan dan merampas kembali senjata tersebut. Itu misi mereka.

Top brass ATM dan PDRM sedang merancang strategi…pada masa yang sama, berita telah tersebar ke media. Wartawan berpusu ke Gerik bagi membuat liputan ekslusif. Dalam Sembang Petang, tv3 pada masa itu melaporkan bahawa identiti perompak senjata masih tidak dikenali. Mungkin penjenayah, mungkin pejuang pemisah negara jiran.

Lokasi perompak senjata berjaya dikenal pasti. Di sebuah dusun durian di kawasan Bukit Jenalik. Anggota SB polis sudah mula melakukan risikan selepas penduduk kawasan sekitar mendakwa mendengar bunyi tembakan dari kawasan itu. Komando tidak terkecuali melakukan recon, namun nasib SB dan komando tersebut malang. Mereka berjaya dikesan oleh bandit tadi. Situasi kian meruncing.


Di suatu sudut di semenanjung,

'tok-tok-tok' bergegar pintu diketuk, beralun dengan suara si pemberi salam. Seorang ibu terkocoh-kocoh meninggalkan dapur, mahu menyambut tetamu yang tak dikenali itu.

Pintu dibuka..

………………………gua sambung lain kali………………………..busy la. Wat marksheet keh2

janji dari tahun lepas lagi nih..antara yang tertunggak. bila nak sambung, tak pasti

Tiada ulasan: