kelik-kelik

Jumaat, 24 Oktober 2008

Satu Pandangan

Aku da mengepos (di blog) surat dari Presiden Ahmadinejad kepada Presiden Bush. Surat yang panjang itu asalnya ditulis dalam bahasa Parsi, kemudian diterjemah kepada bahasa Inggeris, seterusnya beredar ke alam siber dalam pelbagai bahasa. Untuk versi bahasa Melayu ia terbahagi kepada dua lak iaitu bahasa Indonesia & bahasa Melayu (Malaysia).
Tu pun memang berat lagi .

Sebenarnya surat ini tidak mengubah apa-apa kerana Presiden Bush mmg hati batu, hati kering tambah pulak presiden2 US of A ni memang dasar-dasarnya berorientasikan fahaman Zionisime, kerana pelobi-pelobi dari pelbagai pertubuhan yahudi melabur dalam setiap kali pilihanraya presiden, kongress dll. Tak kira parti Republikan @ Demokrat..dua2 disokong..

Okeh dalam surat ini, presiden Ahmadinejad selaku presiden terbaru Republik Islam Iran mempersoalkan dasar-dasar bush yang nyata bertentangan dengan ajaran oleh Nabi Isa. Bush mengaku dia seorang yg taat pada agamanya, a reborn Christian katanya. Tapi segala dasarnya langsung tidak bertepatan dengan nilai-nilai asas moral yang sejagat apatah lagi dengan ajaran agama yang dianut Bush.

Sememangnya amerika sentiasa memomokan negara asing yang tidak mengikut acuan mereka..negara-negara ini dikatakan sebagai zalim, tidak bertamadun (barbarian @ orang gasar), fanatik dan lain-lain. Dalam era pentadbiran Bush, negara-negara ini telah dijenamakan semula sebagai “Paksi Kejahatan” atau lebih lancar disebut sebagai Axis of Evil. Dan selepas berjaya menundukkan Afganishtan serta Iraq melalui perang, hanya tinggal beberapa lagi negara yang mengaggotai “Paksi” ini kononnya. Tinggal Korea Utara dan Iran.

Demi melunaskan nafsu yang dirangsang oleh puak2 yahudi zionis, Bush tergamak untuk melancarkan perang terhadap negara-negara ini. Pada pandangan Ahmadinejad, Amerika merupakan penjenayah perang yang paling besar sekali. Beribu-ribu anak muda dikerah untuk menumpahkan darah di bumi asing. Selain itu, kesan yang dirasai oleh negara yang dijajah ini tidak tergambar oleh kata-kata. Bush mengatakan presiden saddam sebagai zalim, diktator tetapi perilaku bush sendiri saling tak tumpah dengan saddam.

Malah sebenarnya Amerika yang bertanggungjawab membekalkan saddam dengan senjata agar dapat melemahkan pengaruh revolusi islam yang berlaku di Iran. Jadi kita dapat fikir siapakah sebenarnya yang jahat, membenarkan pembantaian palestin oleh Israel, mengunakan veto menghalang resolusi mengecam israel...


Aku tidak anti kepada amerika tetapi dasar luar amerika, amat menakutkan dan menjengkelkan hati aku. Ada orang baik di amerika tetapi dasar presiden mereka mmg patut ditentang pu. Itulah ape yg aku faham daripada pembacaan terhadap surat ini. Mungkinkah obama membawa perubahan terhadap Amerika?? Tunggu dan lihat.

2 ulasan:

Suhaimi Abd Wahid berkata...

summary ko mmg bgus huhuh tp kena baca jgk surat tue.. supaya dapat tgkap feeling dia huhuh well people can be naive although they seem very intelligent.. biasalah manusia jek.. tp Bush tue.. heeeee.. dia tu masa baby patut mak dia picit idong.. smpai mati huhuhuh Obama pulak.. dia tue lain dr yg lain tp.. kdg2 org skeliling akan pressure walopon dia nk wat baik.. org keliling dia kan halang.. her.. ingat president tue bukan president kdg2.. just a puppet jek not more that that huhuh tp kita tggu lah kalo Obama mng lah.. McCain pon ada chance lg.. huhu

OTAI (Otak Tenang Akal Inovatif) berkata...

aberamly.wordpress.com

ramlyotai.blogspot.com

awanggedeber.blogspot.com

salam