kelik-kelik

Rabu, 15 Oktober 2008

Bahasa & Bangsa

masa bulan ramadhan yg lepas..blogger Anjut telah mengulas mengenai pos oleh Tun Dr Mahatir berkaitan dengan perlaksanaan PPSMI di sekolah..dan aku dengan ilmu tak seberapa cuba memberi pendapat :

ade pro's n con la..

dulu aku pun antara penyokong etems nih..aku siap bentang hujah masa interview bpg lagi hehe

tp bila diberi peluang buat pismp..aku belajar pasal BM..dari asas sampai la ke buku2 mcm tatabahasa dewan, kenai dgn nik safiah karim dll

lepas tu lak dihantar wat SBE..

masa aku belajar bm dulu, aku diajar yg bahasa ni berkembang dia tak statik.walaupun kita kadang2 tak suka perkataan Inggeris di BM kan tp itu adalah satu proses pengayaan bahasa itu sendiri.

bila kita guna BI utk Sains Mate secara tak langsung terma2 @ perkataan BM spt tambah, campur, darab, kemandirian spesis akan luput sbb orang tak pakai dah.

kalau dari segi pelaksanaan lak, yg aku tgk kt skolah ialah cikgu ajar pakai skrip..x pun guna BM/BI masa ajar..

selain tu, ramai pelajar yg ketinggalan :
1) sbb x paham topik matapelajaran (dulu pn ada)

2)x paham dgn bahasa

dari satu segi lak, ramai yg lihat bahawa mslh skang ialah penguasaan bi tu sendiri..jd yg perlu dibaiki ialah p&p bi, cikgu bi, mktb bi, degree bi dll

bagaimanapun, bukan smua yg setuju nk hapus etems secepat mungkin. ada yg yakin ini akan berjaya pd satu masa nanti.

lagipun kerajaan da banyak melabur. cikgu tesl, math, sc dpt elaun sbjek kritikal ye..

notebook, lcd, eltc itu sendiri bg melengkapi etems

dari segi politik lak, klu hapus skg bermakna kjaan skang cuba hapuskan usaha pm yg lepas..satu tindakan yg akan dimanipulate pelbagai pihak..

bagi aku lak, kita tunggu dn lihat..(biarpun ada yg mungkin menderita)

skian...selamat beraya


huhu bukan nak menafikan jasa TDM tapi sekadar melayangkan pendapat aku yang tak seberapa..

Tiada ulasan: