kelik-kelik

Sabtu, 1 Januari 2011

Shinjiku Incident



baru selesai menonton shinjuku incident kat astro tadi. dvd aku beli tapi tak tengok sebab gambar wayang, tak memenuhi standard.

shinjiku incident sebuah filem 'gelap' Jackie Chan, pelakon tua kelahiran china ini bukanlah selalu berlakon dalam filem yang memerlukan dia membunuh atau menjadi watak jahat. dia telah berjaya membina satu perwatakan yg mesra dengan kanak-kanak dalam filem ataupun kartun. btw, bapak jackie dulu spy China yg kerja di kedutaan sebagai tukang masak

Jackie Chan melakonkan watak sebagai seorang imigran yang berhijrah ke Jepun, sebab apa dia berhijrah itu wa tak tau. tak tengok start tadi. pendatang China di Jepun dengan mudah menjadi mangsa pemerasan oleh Yakuza. sebabnya mudah, mereka lemah dan takut untuk mendapatkan perlindungan polis kerana mereka pendatang haram.

atas sebab survival bangsa China di Jepun (racist? siapa kata melayu je racist?), Jackie Chan berjaya mengumpulkan sokongan dan tenaga bagi menentang kumpulan Yakuza itu. dan kisah pun bermula.

"persaudaraan" antara imigran terbabit telah mewujudkan satu kongsi gelap di bumi Sakura. pendatang terbabit bukan lagi "giajin" yg mudah tunduk. mereka ialah kuasa baru dalam dunia kelam mereka sendiri. namun, cuma Jackie Chan seorang yang merupakan ahli kongsi gelap yang berpegang teguh kepada prinsip-prinsip mulia(?) seperti tidak mengedar dadah dan tidak membuli orang lain.

anggota lain, telah hanyut dan melupakan asas perjuangan demi memenuhi kehidupan mereka. inilah realiti dalam perjuangan. selepas peroleh kuasa dan harta, berapa ramai yg masih berpegang pada sumpah dan janji.

ada masa aku tulis lagi pasal kongsi gelap nih.

3 ulasan:

Nizam Awang Brahim berkata...

Kongsi ceroh ande tak weh...

kudabesi berkata...

ada bang, kat tapak projek banyak kongsi haha

Tanpa Nama berkata...

Salam,

Dia datang Jepun sebab nak cari awek dia..