kelik-kelik

Ahad, 22 Ogos 2010

VAT69



Malam nih..kalau ada rezeki dapat la aku nengok. Kalau tak de, nak wat cam ne.

Vat69-Warisan Darah Perwira

6 ulasan:

ayiz mazlan berkata...

ysalam...tadi sy dapat tengok...lepas je vat 69 sambung lak yang kisah al-maunah...minggu lepas kot rasanya tunjuk pasal komunis dan SB...

lepas tengok 3 dokumentari ni beberapa persoalan dan pandangan bermain di fikiran sy

1-kenapa sebuah produksi luar nagera lagi padat isi serta footage dokumentari tentang kisah negara kita berbanding dokumentari yang dibuat oleh negara kita sendiri?
2-kenapa tiada daya usaha sebegitu dilakukan oleh kementerian penerangan?...dokumentari2 sebegitu la yang baru nak sematkan semangat patriotik...ini tidak..setiap tahun asik ulang cerita bukit kepong sampai orang da bosan...serius..lepas je tengok dokumentari2 ni semua semangat cintakan negara makin membuak di hati saya..ini pertama kali saya tahu cerita yang agak padat di sebalik kekejaman komunis dan betapa besarnya pengorbanan askar serta polis kita...
3-sayangnya dokumentari sebegitu ditayang di caluran history..satu saluran yang pada saya amat sekali dibuka oleh rakyat malaysia...hanya mereka yang minat sejarah je akan buak saluran tu
4-rasanya bila tengok dokumentari ni mungkin tak akan ada rakyat malaysia yang akan nak memperlekehkan lagi unit keselamatan negara kita dan mungkin mereka akan tentang habis2 sebarang usaha yang menggugat keharmonian negara kita...

kudabesi berkata...

actually bang, penerbitan dalam negara bagi ketiga-tiga doku tersebut.

2 iaitu "The Malayan Emergency" dan "Vat69" ialah yang baru. manakala, "Al-Maunah: the malaysian arm heist" ialah penerbitan taun lepas.

Malayan Emergency penerbitnya ialah Novista Sdn Bhd (dengan dana FINAS)

dan Vat69 penerbitnya DD Media Consult (dengan dana FINAS)

so, bila history channel beli..automatik jadi hak dia dan copyright dia. sbb tu dia boleh letak (C)

dan jangan tanya kenapa RTM tak minat nak tayang. dorang duk angkasapuri mungkin dah beku sebab aircond sejuk sangat haha.

Insurgensi pun dorang boleh tayang tak abis. Sebabnya TD mintak supaya drama tersebut ditayangkan waktu perdana (macam Gerak Khas) tapi RTM nih..degil.

p/s: agak ironi sbbnya FINAS ngan RTM bawah satu kementerian.

ayiz mazlan berkata...

ow..begitu ke...
rupanya footage2 perang tu datang dari negara kita rupanya...
sebab selama ni kalau tengok dokumentari pasal perang kat rtm atau tv3 mesti pakai footage yang sama je...dan sikit
tu yang saya anggap semua footage tu pihak british sendiri yang simpan
hahaha..apa boleh buat..satu kementerian tapi tak bermakna satu kepala...
apa2 pun terima kasih dengan info yang padat mengeani kedua-dua dokumentari tuh..
nak tunggu dokumentari pasal super mokh pulak..

demang berkata...

terbaikk.join the army

kudabesi berkata...

demang, aku apply dah dlu KTL tapi tak lepas la plak

mungkin taun depaan join RELA/JPAM ke. Wataniah tak la kot, dari rumah aku kem paling dekat 60 KM lebih.

Pokjak a.k.a. Aizat berkata...

ko xdpt tgk ke tai? xper ak cri kt tenet ni copy klo ader ak helo2 kt ko