kelik-kelik

Selasa, 5 Januari 2010

Tarik rambut dalam tepung

Isu hangat lagi, berkenaan dengan penggunaan kalimah Allah oleh penerbitan akhbar agama Kristian. Mahkamah tinggi dah membenarkan akhbar tersebut untuk mengunakan kalimah tersebut walaupun ia mengundang satu perasaan yang kurang senang bagi umat Islam negara ini.

Aku tak nak mempersoalkan keputusan mahkamah tu, biarlah pihak yang berwajib akan mengadakan tindakan yang sesuai. Keluhuran undang-undang katanya.

Dan dalam kalangan umat Islam Malaysia pun bagi aku terdapat dua-tiga golongan yang berbeza. Ada yang menentang habis-habisan, ada yang menyokong tindakan mahkamah ini dengan alasan dan justifikasi mereka sendiri, serta golongan terakhir yang tak amik tau atau atas pagar.

Bagi aku mudah jer, isu ini perlu di'tackle' dengan cukup halus umpama menarik rambut dari tepung. Siapa yang mengetahui sejarah, pasti kenal dan gerun dengan mendengar tragedi berdarah di Maluku. Pertembungan antara umat Islam dan Kristian di sana. Apa penyebabnya, lu pikir la sendiri.

Dan pendirian peribadi aku ialah menyokong bantahan penggunaan kalimah Allah selain bermaksud bagi agama Islam. Ini terutamanya di Malaysia, bagi mereka yang nak membentangkan hujah penggunaan kalimah ini oleh masyarakat bukan Islam di Indonesia, Mesir dll..itu bukan persoalannya. Atau pun korang sangat memahami akan teologi agama Kristian ker. Itu bukan persoalan juga. Persoalanya ialah tahap relevan dalam sosio budaya masyarakat Malaysia. Sila ambil paper Hubungan Etnik sekali lagi, kalau tak paham.

Dalam hal nih dan hal Chin Peng aku sokong kenyataan YB Zul dari Kulim walaupun dia PKR. Parti-parti tak guna time nih..

Keamanan dan kestabilan negara perlu dipertahankan. Jadi aku tak berapa setuju dengan Perkasa nak buat demo seluruh negara. (aku mmg tak suka demo pun). Kita cuba guna saluran lain lagi.

Jadi kita sign petisyen online oleh Persatuan Pengguna Islam Malaysia dulu.

Suara Bantahan dan Penjelasan :

Faisal Tehrani , penulis, aktivis, bekas APIUM, bekas KIK

Mahaguru58 , Presiden Muslim Bloggers Alliance

Haron Din , orang PAS

DR Novandri , orang umno

A Kadir Jasin, orang paper

bunkboque, Orang Orang..merangkap inche' ketua kelas

yang menyokong pun ada gak, tapi malas nak link

Tiada ulasan: