kelik-kelik

Khamis, 29 Oktober 2009

Tragedi Kuala Dipang

Mayat mangsa kedua, tragedi jambatan runtuh/patah/roboh/tercabut telah dijumpai oleh pasukan RELA yang menjalankan operasi SAR di sekitar kawasan Sungai Kampar.

Perkhemahan 1Malaysia anjuran PPD Kinta Selatan bertukar menjadi sebuah episod tragis dalam pendidikan negara. Sebuah perkhemahan dengan misi untuk mengisi kesenggangan masa lepasan UPSR dengan aktiviti berfaedah telah menjadi sebaliknya. Perkhemahan ini mungkin salah satu dari aktiviti yang dijalankan bagi menjayakan program RIMUP.

Maka pada hari ini, segenap masyarakat menuding jari kepada siapa yang harus dipersalahkan sekaligus menjadi 'punching bag' bagi melepaskan kemarahan mereka. Act of negligence pasti akan bermain diminda mereka. Surat saman berjuta ringgit mungkin akan meluncur laju ke pintu mereka yang bakal dipertanggungjawabkan.

Siapa yang salah?

Kem Komandan, Guru Pengiring, pengurusan PULAKO, PPD, JKR, Kontraktor, Jurutera Perunding, buruh Indonesia bancuh simen terlebih pasir, atau penaung 1Malaysia?

Jari kemarahan masih menunding, cukup masa mungkin ia berhenti.

p/s: semoga tragedi sebegini tidak berulang kepada semua. juga tidak berlaku kepada kita sebagai guru di masa depan. sapa cakap keja cikgu mudah? hehe

3 ulasan:

segelas kopi panas berkata...

takziah dr skuter puteh untuk mangsa kuala dipang

Pokjak a.k.a. Aizat berkata...

seperti biase cikgu dlu yang akan dipersalahkan huhuh

takziah buat ahli keluarga mangsa.

Seri berkata...

salah cikgu ke?

tunggu je la keputusannya nanti