kelik-kelik

Selasa, 26 Mei 2009

Aman lah kau disana..

Lelaki Komunis Terakhir (Malaya) a.k.a Malaya's Most Wanted Fugitive is now pleads to get back to a place where he once declared war to the King and have lead the terorrist to do killing of inocent lives. He is no other than Chin Peng.

Kepada manusia bernama Chin Peng, pemimpin Parti Komunis Malaya yang meletak senjata tetapi masih menganut ideologi komunis, sedarlah bahawa penderitaan yang dialami oleh rakyat Malaysia masih lagi dirasai sampai sekarang. Generasi hari ini yang mengaku urban, dibesarkan dengan game boy, membaca Stephen King dan memenuhi masa berfacebook dan blogging sudah pasti tidak merasa terkesan apa-apa akan rayuan Chin Peng ini. Bukan la nak kata aku tua (muda bergaya lagi) dan pernah berperang dengan anggota PKM nih, tapi dibesarkan dengan mengenal sejarah negara ini.

Bukan lah tidak menghargai akan jasa pejuang haluan kiri tetapi perlu dibezakan antara pejuang dan petualang. Mereka yang memilih perjuangan PKM ini merupakan mereka yang telah tersasar dan dikelirukan. Matlamat mereka untuk memerdekakan negara dan selepas merdeka pun masih ada yang meneruskan perjuangan mereka.

Masih terasa lagi kesan-kesan yang terhasil dari kegilaan mereka untuk berkuasa. Berapa ramai yang terkorban untuk mempertahankan negara.

Senang kata, biarlah Chin Peng di sana...dari dia pulang dan menyebabkan huru-hara. Belum pulang lagi dah kelam kabut di sini.

7 ulasan:

Pokjak a.k.a. Aizat berkata...

Ako skong ko otai.. xyah la Chin Peng balik. Biarlah die dsana.
Pahlawan2 kita baik y telah terkorban dan masih hidup pasti xtenan klo die balik Malaysia

Tanpa Nama berkata...

f*ck ching peng !
bodo punye komunis

aFiQ berkata...

Aman lah kau disana juga!Mati pon mayat kau bumi bertuah ini x akan sekali kali terima kau..ader hati nk balek sini plak..di sini sumer org ader kepercayaan kpd tuhan masing2..tp kau komunis, tidak percaya kan tuhan..anjing pon percaya tuhan...jgn harap utk kembali..Boooyah!

hafiz CHouJi berkata...

Ingatkan entry takziah seblom baca tadi. Ahaha~

Well, communist ideology ain't all bad. There are some parts good enough to be adopted into an eclectic approach in many fields such as education. Being extreme on one end of an ideology such as communism like what Chin Peng did is catastrophic.

But yeah, aku setuju dia tak diterima semula.

kudabesi berkata...

haha chojie..betul tu

sebenarnya ideologi yg dicipta manusia ni tak sempurna..tak payah la nak agungkan sangat

dlm kes chin peng nih..dia terlalu taksub kpd komunis dan trima kputusan COMITERN utk berkuasa dgn cara kekerasan skalipun.

ini lah yg tak dapat diterima...

dasar komunis yg guna kekejaman utk kuasa prlu ditolak..atas kertas teori2 mrka pasal ekonomi, hak rakyat mmg cantik

tp bila kuasa ada, tambah lak sistem komunis yg autokrasi dgn 1 parti..ia menghancurkan rakyat, sape menentang akan dimusnahkan

utopia dunia x boleh dibentuk atas kertas..

komunis dan sosialis ada sedikit perbezaan..sosialis x guna kekerasan, mereka trima demokrasi

-out-

hafiz CHouJi berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
hafiz CHouJi berkata...

Heh. Aku rasa snanye certain orang yg taksub dengan sesuatu ideologi tue yg bahaya snanye. Cam Karl Marx punye theory kalo analyse to its purest sense memang sangat bagos snanye. Theoretically dapat combat poverty dan oppression. But well, even communism is no longer relevant to stand on its own.

Snanye aku ada blaja teori2 communists dan anarchists dari konteks education. Menarik diorang nye idea tapi aku tak terima bulat2 sebab extreme sangat. Aku just terima a certain key principles ja. Ahaha~