kelik-kelik

Selasa, 6 September 2011

201 : Petualang Pejuang

Chin Peng (bukan nama sebenar)


Agak lama tak mengetuk keyboard, menaip dalam blog yang dah bersawang dengan semacam spammer bot.

blog yang agak berusia, bermula pada 2007 dan telah mencatat 200 entri. blog yang bermula dengan niat mencari-cari diri sendiri. sebab tu nama nya, siapa aku? siapa aku? siapa aku dalam dunia ini? skinhead kah, melayu kah? redneck kah? biasa di umur 20 tahun..tapi semuanya hamba Allah s.w.t dalam perjalanan ke alam abadi.

blog yang carca marba dengan bahasa dan pemikiran yang tak seberapa. tapi itu lah aku, peduli apa aku. lagi pun, aku tak cari makan di sini. duit nuffnang, buat membayar bil astrok. hidup sebagai proletariat, tak kan terlepas dari kapitalis kan? hehe.

aku kembali menari-nari atas pelbagai misi, jarang sekali aku menulis kerana kebosanan. mungkin boleh belajar selepas ini, dengan blogger lain.

kembali ke misi

di saat akhir ramadhan, dan di ambang merdeka kita dikhabarkan dengan berita bahawa Allahyarham Mat Indera adalah wira sebenar dalam tragedi Bukit Kepong. memang mengejutkan kerana kenyataan di keluarkan seorang pemimpin kanan parti Islam.

tambahan pula, dulu dikhabarkan bahawa "nasionalis, sosialis sama dengan komunis"

sebenarnya, setelah lebih 20 tahun..PKM menerima perjanjian damai, telah timbul pula satu gerakan/sindrom yang cuba 'memutihkan' PKM, dimulai dengan penerbitan memoir yang lebih bahaya dari peluru kerana memoir tokoh terbabit tak ubah seperti manifesto PKM itu sendiri. tak dipotretkan penyesalan atas jenayah yang dilakukan pada masa lampau.

kenyataan politikus tersebut tak payah la nak dipertikaikan lagi..sudah jelas lagi bersuluh, memang agak kurang hajar. dan malangnya, ramai dari kita bukan lah 'peminat' jauh sekali 'pengkaji' sejarah tapi lebih ramai yang menjadi zombi politik. mengikut sahaja, dan mempertahankan tokoh kesayangan.

sejarah tetap sejarah, dan serangan komunis ke Rumah Pasung Bukit Kepong adalah benar. siapa petualang, dan siapa wira sebenarnya sudah jelas, namun demi kepentingan tertentu (dan usaha memutihkan sejarah PKM) rakyat pula bertelagah.

sebenarnya, ramai yang terkeliru antara perjuangan haluan kiri dan perjuangan komunis (ya, komunis adalah pejuang juga! pejuang ideologi mereka)

satu perkara yang orang ramai terlupa nak ambik kisah, selepas tamat perang dunia ke 2 terdapat persefahaman bahawa golongan kiri pada masa itu supaya Merdeka diumumkan serta merta sebaik sahaja Jepun menyerah kalah, dan pihak gerila pada waktu itu akan mengambil alih keselamatan dan mungkin bertempur dengan British sebaik mereka sampai (sama modelnya dengan Indonesia, Merdeka dengan Darah!)

tapi apa yang dah jadi? PKM tak nak terlibat, kerana yang diperjuangkan adalah kemerdekaan dan ideologi yg dipegang KMM adalah semangat kebangsaan (nasionalis) dan terkontang-kantinglah golongan kiri Melayu ketika itu..Ibrahim Yaakub melarikan diri ke indonesia, bagi mengelakkan ditangkap british dan mungkin juga PKM?

apa yang PKM buat? tak lain tak bukan sibuk dengan Kanggaroo Court..menghukum sesuka hati seumpama Jepun benda nih juga lah menyebabkan tertubuhnya Tentera Selempang Merah di Johor dan Perang Sabil di Sg Manik, Perak..

bila British datang, kemain seronok lagi pergi berarak di bandar dan terima pingat dari penguasa British..kemudian sampai ke London bagi mesyuarat Comitern
bersambung...

2 ulasan:

sengli kiu berkata...

Greetings admin I like your topic, after reading your article very helpful at all and can be a source of reference I will wait for your next article updates Thank you, for sharing

sex shop
sex shop semarang
sex toys semarang
alat pembesar penis
vimax asli
obat kuat semarang
boneka sex full body
obat perangsang wanita semarang

sengli kiu berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.