kelik-kelik

Khamis, 3 September 2009

kebencian mereka

bukan gambar terbaru

Pelajar serang Kedutaan Malaysia dengan telur busuk

JAKARTA: Selepas serangan penggodam besar-besaran ke atas lebih 120 laman web Malaysia, berpuluh pelajar menyerbu Kedutaan Malaysia di sini semalam dan melemparnya dengan telur busuk dan cuba menaikkan bendera Indonesia.

Perhimpunan di luar kedutaan di Jalan Rasuna Said, Jakarta Selatan dikawal ketat polis, namun tiada penunjuk perasaan dihalang atau ditahan. Bagaimanapun, polis campur tangan apabila seorang pelajar cuba memanjat pagar kedutaan untuk memasang bendera Indonesia.


Polis dan pelajar terbabit dalam adegan tarik menarik cuba untuk mendapatkan bendera itu, namun polis akhirnya berlembut dan pelajar berjaya memasang bendera di pagar kedutaan.


Seorang penunjuk perasaan memberitahu Metro TV bahawa perhimpunan itu adalah tindakan membantah kontroversi terbaru membabitkan penggunaan tarian tradisi Bali dalam promosi pelancongan Malaysia.

Hubungan panas sedia ada antara negara jiran itu mencapai ketegangan baru minggu lalu selepas dakwaan bahawa lagu kebangsaan Malaysia, Negaraku, ditiru daripada lagu Indonesia, Terang Bulan.

Dakwaan bahawa tarian Bali digunakan untuk mempromosi satu rancangan televisyen mengenai Malaysia walaupun sudah dijelaskan tidak membabitkan agensi kerajaan Malaysia, sebaliknya pihak ketiga masih menjadi modal untuk memarahi Malaysia. - Agensi

Ini sudah lebih, setakat nak buat demo depan kedutaan buat la...tapi bila da start baling telur @ batu dan cuba ceroboh masuk ke dalam kawasan kedutaan adalah satu tindakan provokasi melampau. Kawasan kedutaan merupakan kawasan berdaulat negara yang memiliki kedutaan itu. Jadi kedutaan Malaysia di Jakarta merupakan tanah berdaulat Malaysia. Tak kan basic undang-undang diplomatik antarabangsa pun tak tau kot? haha cam mana leh jadi laskar macam nih. Banyak perkara yang dikongsi antara Indonesia, Malaysia, Singapura, Selatan Thai dan Brunei kerana ini rantau Nusantara.

Nusa antara maksudnya nusa yang banyak..sendiri faham la, pasal lagu Terang Bulan ia juga berasal dari satu lagu dari barat samaada inggeris atau perancis. Kemudian ditukar @ diciplak @ diplagiat menjadi Terang Bulan. Terang Bulan merupakan lagu rasmi negeri Perak sebelum merdeka. Cuba google sejarah bagaimana lagu nih boleh sampai ke perak, ia didengar oleh Sultan Perak atau semasa baginda dibuang negeri ke Seychelles akibat pembunahan Birch. Nama asal pun Mamulamoon.

Bab tarian pendet tu pulak, tu salah orang wat iklan untuk discovery channel. yang wat iklan tu syarikat dari singapore lepas dapat kontrak dari KRU. Ia tak berkait dengan kerajaaan atau negara pun. Salah dan memang salah, itu perlu diakui oleh aku tapi tak perlu la sampai nak ceroboh masuk kedutaan. Akal fikiran kan ada, selama nih pun sapa yang pernah tengok Jagat Bali di Awani ada juga letak pasal tarian singa. Di Indonesia, tarian nih dikenali dengan nama apa entah. Tak de pula orang Malaysia, orang Singapore atau rakyat China wat demo bantahan sempena sebuah program memaparkan tarian singa tu dalam tv dan seolah-olah memang kepunyaan negara Indonesia. Dalam hal ini, yang penting ialah untuk rasional la. Akal ada, buku ada, google ada. Gunakan, tak guna duk tunjuk kuat demo laskar merah putih kononnya. Orang sini pun boleh buat askar harimau malaya la haha.

"ada mata, tengok
ada telinga, dengar
ada otak, pakai
ada mulut, diam"

orait..sekian..

10 ulasan:

SangKunang berkata...

FAK INDON !
suke cari pasal.
datang sini buat sial tak sedar

wiegreat a.k.a. zeq berkata...

melayu skrg ni pun dah bertelagah sama sendiri.. sume sibuk hal2 politik...

lagi.. indon2 atau mane penjajah berani la nak wat hal..
takut akhirnya kita sndiri yang tumbang kat atas tanah kita sendiri...

kudabesi berkata...

pert,

haha jangan fak sangat, kadang2 tak perlu ikut rentak dorang. politik dorg kat sane lagi hebat. N kdg2 benda2 ni sbb nak divert dari isu sbenar yg mlanda negara dorg.

bro zeq,

tu la pasal, nih smua sebab kuasa la.
Indon sbenarnya guna je isu-isu cam ni nak kasi tekanan kat kita kononya. Dgn harapan dpt la kompromi byk benda. contoh psl PATI dll. Dorg duk marah psl nordin mohd top org msia duk bom2 kat sane, pdhal yg mnghasut pnsyarah tu tak lain tak bukan tok guru dia la..dari seberang datang lari sini sbb sukarno @ suharto satu masa dulu byk tangkap n bunuh org agama.

anjut berkata...

1st, agree with perth,
2nd, agree with wiegreat,
3rd, agree with tuan empunya blog.

weh, member aku kat sini sorang anak taikun balak kat kalimantan, sorang anak bisnessman, sorang anak bisnessman multimillionaire (diorang dtg sini as private student, mmg kereta rumah semua ada kat sini), diorang pun kutuk2 org indon yg buat mcm tu, diorang kata "itu hanya berlaku pada org2 indonesia yg cetek pengetahuannya, so kita2 yg normal ini gak usah gaduh2 yach".hehe.

utk org normal mcm kita ni, x yah la terikut2 budaya bangsat tu. kutuk2 depa pun x guna, kalau dah keldai, x kan nak dgr org cakap..baik buat kerja amalan.


*weh, dah setahun aku kat sini..rindu kat hangpa...

kudabesi berkata...

da staun ek anjut ko kat sane..junior ko pun da slamat smpai kat sane

smoga dapat blaja betol2 kat besancon tu..all d best

pokjak berkata...

hahaha indon mmg rmai sket bodoh ni, otak xda

kudabesi berkata...

hehe jat...

bkn tak de otak tp pmikiran dorg da di dibentuk cam tu

karyabator berkata...

Susah kalau ilmu cetek. Dah jelas istilah nusantara beribu2 kali pun tak faham. Yang paling sedih sekali, yang buat rusuhan tu para pelajar indon, nampak sangat ada masalah dengan sistem pendidikan mereka.

thumbs down to low-mentality indonesians.

encikkacang berkata...

salam bro ..jom la memeriahkan forum ni..baru je siap ...

http://malaysiamilitary.forumotion.net/forum.htm

kudabesi berkata...

orait bro..

takde hal, sblum nih da join GW ngan MPSA