kelik-kelik

Rabu, 31 Disember 2008

melankolik hujung tahun

2008, tahun ni kita tengok macam-macam benda da berlaku dari pilihanraya dari malaysia ke amerika hingga ke turun naik harga minyak (minyak je turun naik, barang naik tak reti nak turun) bagaimanapun malas la nak wat rumusan untuk setahun nih, tu keja wartawan bukan keja aku.

sekarang ni macam yang kita nampak memang terbukti yang ekonomi dunia da jatuh selepas sukan olimpik di beijing ari tu. jadi tak sia-sia gak aku up kan topik ni kat forum ipgmc pada julai lalu. diharapkan kesan tu tak berlarutan sampai ke malaysia dan menjejaskan ekonomi negara, walaupun kat tv pakar-pakar ekonomi bersut hitam yakin ia akan melanda malaysia dalam awal tahun 2009. sebabnya, kesian wo tengok berita pekerja kena buang. da la kos hidup semakin tinggi kena buang pulak..ibarat jatuh ditimpa tangga lalu tergolek ke kubang babi

Selain tu gak, nak highlight pasal penangguhan pembelian helikopter baru bagi kegunaan TUDM, setelah pelbagai drama di dada akhbar, di web, di forum akhirnya pembeliaan helikopter baru ditangguhkan atas alasan ekonomi yang tak stabil skang. Meskipun ni menimbulkan kekecewaan kat hati forumers MPSA haha..nak wat cam ne tepaksa la kita tengok lagi sikorsky bernama nuri terus terbang tinggi sampai masa yang tak pasti. Cite pasal MPSA pun best gak sebab aku ngan pok jat jr berganding bahu nak kutip kredit kat cari tu. tapi cam ne pun, komen2 aku lagi best sbb tu moderator slalu bagi kredit lebih wakaka.

Nak cite pasal dunia guru lak, parlimen da meluluskan institut pendidikan guru ini dan layak mengijazahkan pelajar-pelajarnya yang layak...kenaikan pangkat yang lebih banyak untuk pensyarah IPG juga telah diluluskan. Ni semua antara jasa bekas timbalan menteri pelajaran iaitu allahyarham dato’razali yang semasa berkhidmat di bpg turut merangka ipg dan semasa menjadi timbalan menteri telah membentangkan perkara in. Dalam tahun ni juga terpampang beberapa cite buruk mengenai pelajar ipg antaranya tragedi minyak hitam dan yg terbaru kes khalwat beberapa hari lepas. Pasal kes minyak hitam tu sedikit sebanyak memberi impak (positif & negatif) pada kita smua, dharapkan pembayaran elaun yg lebih licin utk taun depan dan PR yg lebih baik antara pentadbiran-hep-pelajar. Bab khalwat tu plak, aku rasa budak2 tu da kena basuh kaw-kaw dengan orang jabatan agama..balik maktab pun kena cuci lagi bagi bersih dan suci. Status sbagai pelajar institut pendidikan guru ni berat juga sebab selaku bakal guru, orang ramai mengharapkan perilaku terbaik ditunjukkan oleh kita. Sebab tu time aku dipaksa lepak-lepak kat bilik gerakan IPD, aku tak bagitau aku budak maktab..kalau bagi tau, aku rasa lama gak kena dengar ceramah detektif tu.

Cite pasal aku lak, yep tahun 2008 maknanya aku da 21 tahun. Tapi aku tak layak pegi mengundi taun nih, jadi jangan salahkan aku atas ape yang terjadi pada keputusan pilihanraya haha. Taun ni gak aku melangkah ke tahun 2 PISMP, yang da jadi ijazah sarjana muda perguruan lak. Taun ni gak course aku main tukar-tukar nama jadi PPRPET lak..suka tul main tuka-tuka nama. Mungkin orang atasan ikut petua orang dulu-dulu, kalau banyak masalah dgn bayi tu tukar je nama..sebab nama asal tak sesuai.
Taun ni gak aku berjaya wat mak aku belikan aku sebuah kuda besi yang berwarna biru menawan haha. Dan setelah sekian lama aku menyarung uniform pengakap sebab masa kecik-kecik tak jadi pengakap, da tua baru nak jadi pengakap. Aku rasanya macam dulu lagi, kalau aku marah-marah pun sebab aku manusia. Dan manusia tak sempurna, dan aku lelaki..lelaki memang ada ego, maruah, integriti, bersih, cekap, amanah smua la. Maafkan aku atas salah silap sepanjang 2008. teruskan berusaha untuk taun yang lebih baik di 2009.

Yang benar..artikel poyo no 0002

Selamat tinggal 2008, selamat datang 2009..
Selamat tinggal 2008 yang penuh dengan macam-macam
Selamat datang 2009, semoga dipenuhi dengan kebahagian, kemakmuran dan kesyukuran.
Selamat menyambut 1430 H.


p/s: disaat kita seronok disini, gaza sedang bermandi darah, dikepung dan dibedil dengan teruk..Al-Fatihah utk pejuang Islam disana. Kepada Israel, nantikan kehancuran..mungkin 1430h akan membawa suatu turning point.

5 ulasan:

crescent berkata...

selamat tahun baru 2009 :)

kudabesi berkata...

uih ke main awal ko dapat wish..

dekat nak tepat da tu

anjut berkata...

selamat hari jadi Otai!!!!!!!!selamat hari jadi!!!semoga bertambah iman dan sukses!!!insya'allah...

Hilmi Zulfadli Shahrom berkata...

Happy new year..

orkedhana berkata...

yes!!pismp!
haha.naseb baik diorg iktiraf kan.haha.


eh,aku da pindah ke sini:
http://orkedbisikbisik.blogspot.com/